Sunday, July 25, 2010

Tidakkah 99.99% Mendatangkan Keraguan?

Keraguan Membunuhnya



selepas selesai melayan ulangan 'Jangan Lupa Lirik' di Astro..hati gua berkecamuk..gembira ada,marah pun ada,ada-ada pun ada,mengada-ngada pun ada..kenapa?

semuanya ini gara-gara hati gua bagai dipermainkan bak permainan Lego..gua semakin kagum rancangan masa kini..tidak seperti rancangan dulu-dulu yg lebih bersifat straight forward seperti 'More Jutaria' ataupun 'Mari Belajar Tajwid' rancangan menjelang maghrib yg byk membuka hati gua yg buta tajwid ini..gilar ahh ding-dong ujar gua dlm hati..baru gua faham,kenapa makcik-makcik,akak-akak,adik-adik manis dan budak kecik blm akil baligh begitu mengagumi rancangan hiburan seperti 'Akademi Fantasia' dan sebagainya..jgn marah pihak Astro..gua hanya kagum sambil mengetap bibir kerna industri anda berkembang pesat sambil mengambil kesempatan atas fantasi kabur kami ini..Tahniah!..RTM dan Media Prima mesti tidak mahu kalah selepas ini..

satu-satunya insan yg gua respek ialah Pak Nil @ Aznil Nawawi..berkat lamanya dlm industri hiburan ini sampaikan dia boleh dikategorikan sebagai pakar dlm bidang pengacaraan berbentuk mempermainkan hati kami yg marhaen ini..kami bagaikan dipukau dgn kata-kata yg masam masam manis ini..sejujurnya gua katakan,air mata jantan gua hampir mengalir melihat rancangan tersebut tapi dlm masa yg sama otak gua cuba menentang proses itu sambil tersekat data-data yg mengalir ke otak gua kerna kehebatan Pak Nil mempermainkan emosi kami hampir kami lumpuh di depan kotak tv sambil terpukau melihat keajaiban buatan manusia ini..gilar ahh ding-dong..moga-moga brader Putra @ YoYo yg menang RM100k tu ingat pd nawaitu asalnya..kalu tidak entah kemana saja hilangnya duit itu nnt..gilar,gilarr dan gilarrr..otak gua sendat seketika mengenangkan kembali memori tersebut..sedih melihat perjuangan YoYo (brader ini menampilkan ekspresi muka yg superb ketika sedih dan tetiba gembira) tp dlm masa yg sama kelakar/geram melihat tingkah lakunya yg terkinja-kinja ketika menuju ke commercial break..

aduhh YoYo..jangan permainkan hati kami yg lemah ini..bisa kena stroke gua ni kang..gua bukan Superman..gua mudah menangis jika hati diusik..muka gua unfriendly..tapi hati gua seindah Taman Pudu Ulu biayaan DBKL itu..jangan YoYo,jangannn..hahahahaaa..cannot go lahh melihat rancangan sebegini..baik gua layan Imam Muda..x pun Akademi al-Quran di TV9..bukak history channel plk kang disajikan dgn episod ulangan adalah bijak pandai dri barat yg nk revealed muka Jesus Christ..huiyoo,gilarr..lantaklah korang,janji korang bahagia..gua pun dptlah ilmu sikit-sikit..

mukadimah panjang saja bikin panas..persoalan utama gua ialah merujuk pd tajuk yg gua utarakan di atas..semuanya berpunca ketika gua melayan pula iklan hand sanitizer..baru-baru ini selepas satu dunia kecoh psl H1N1,semua syarikat2 pharmaceutical tidak kiralah luar atau dlm negara berebut2 mengiklan kan produk mereka..ada yg masuk akal dan kadangkala di luar akal tapi semuanya utk kesejahteraan pengguna gamaknya..

tidak perlu gua nyatakan nama/brand produk tersebut..umum sudah tahu,berapa banyak jer produk2 baik sebegitu di pasaran,semuanya boleh dibilang dgn jari..semuanya perlu marketing yg hebat dr segi psikologinya..gua sarankan ambik Pak Nil sbg consultant ataupun sykt gergasi spt Leo Burnett utk menyempurnakan iklan tersebut,nk murahan sket,boley kontek gua,gua akan buat storyboard yg di luar akal tetapi maintain vogue..huhuu,tidak perlu kreatif spt arwah Yasmin Ahmad atau Khabir Bhatia utk menjadi maestro..otak kena innovatif..mcm Bill Gates:p

damnedd..gua dah melalut..kemusykilan yg ingin gua lontarkan..amatlah mudah dan berbentuk rumi ejaannya..Tidakkah 99.99% Mendatangkan Keraguan?..hmm..cuba bersama-sama gua selami ketidakpastian ini..

byk iklan kesihatan zaman sekarang memberitahu kita jika kita menggunakan produk mereka..99.99% kuman/bakteria akan kembali ke rahmatullah..adakah ia benar?..kenapa 99.99% sahaja?..kenapa tidak 100%..mana perginya 0.01% kuman/bakteria tersebut..adakah bersembunyi ataupun ia adalah bakteria yg teramatlah degil sampaikan tidak mahu meninggalkan kulit kita yg lemak berkrim ini..ataupun bakteria ini adalah bersifat senior/penghuni tetap yg sudah lali dgn apa2 pun jenis sabun/sanitizer?!..wooww..byknya persoalan tetapi demi kebaikan..kita harungi jua..

selalunya target mereka ialah bebudak sekolah..nampak sgt bebudak ni jarang nk menjaga kesihatan mereka..ibu bapa pula klu sudah ditimpa musibah..bagi saja panadol ke anak masing2..sihatlah esoknya..iklan kesihatan pun semestinya bebudak ni jugak yg berlakon..iklan yg gua layan baru-baru ini..amatlah tipikal..tetapi dri segi penyampaian dan iras mukanya..teringat gua dgn guru sandaran gua masa sekolah rendah dulu..gua bukan nak tipu..tapi mmg adalah iras2 nya..sbb tuh gua berminat dan lucu jgk gua dibuatnya..gua pun klu dibagi watak camtuh..sumpah kena herdik dek director agaknya..kerna gua ni camera shy bk kata org barat..huhuu..lakonan budak2 td mengiklan sabun tangan tersebut betul2 meyakinkan..baguslah tu dik,dpt cheque kang..pegi simpan kt SSPN..x payah pening2 dah besar kang nk sambung belajar kt mana2 IPTA/IPTS..

bersambung kpd isu utama..tidakkah ini mendatangkan keraguan/ketidak selesaan kpd pengguna jika mengetahui masih ada 0.01% lagi bakteria masih merangkak bongkak di telapak tangan masing2?!..andainya gua ialah sejenis manusia yg penuh was-was..kemungkinan besar gua akan tidak berpuas hati jika masih teringatkan telapak tangan gua masih ada bakteria yg berjumlah 0.01% shj..ini boleh mengakibatkan kematian yg pasti..sekurang2 nya..jika masih ada 99.99% bakteria di tangan gua yg comel ini tidaklah gua mati dgn penuh penyesalan kerna gua mahu mati dgn aman enggan memikir lebih mendalam apakah jenis2 bakteria yg berjumlah 99.99% tersebut!!..

bayangkan senario anda baru mencuci tangan anda mengikut standard iklan kesihatan anjuran Kementerian Kesihatan..ditambah dgn sabun tangan/hand sanitizer yg berkebolehan utk membunuh hanya 99.99% bakteria tersebut..anda mungkin cepat berpuas hati..tetapi utk seketika..anda mesti berfikir dimanakah bersembunyinya 0.01% bakteria tersebut???..ini boleh mendatangkan marah bk kata movie P.Ramlee lama2 dlu..silap haribulan atas desakan yg amat mendalam..anda akan buntu sepanjang hayat mengenangkan bakteria degil ini..apa shj musibah slps ini yg melibatkan sakit2 minor,yg tidak jelas puncanya..kemungkinan besar anda akan menyalahkan 'bakteria 0.01%' tersebut!!..akhirnya,anda akan bertukar produk..baik jika masih menggunakan sabun biasa..tapi kalu sudah keciwa takutnya anda akan mencuba produk yg lebih kuat spt serbuk pencuci baju ataupun tandas!!..whoaaaa..

kesimpulan dpd hikayat gua nih..jangan jd health concious yg freak sgt..imbaskan kenangan lalu..atok nenek kita basuh tangan guna sabun 'popinjay' pun boleh pjg umur lagi..nak lagi afdal..ambik wuduk tuh..baru kita sedar..ajal dan maut urusan Allah..gua tidak mahu kerana ketidakpastian kita dieksploitasi oleh pihak2 yg ingin mengautkan keuntungan..gua tidak menentang semua ini kerna ia utk kebaikan..tapi tolonglah jgn separuh jalan jer..apa salahnya dgn rasa yakin kita mengiklan 'PRODUK KAMI MENGHAPUSKAN BAKTERIA 100%'..andainya auta pun..tapi tidak akan wujud uncertainties di situ,maka kami pun akan menggunakan produk anda tanpa was-was..ini semua baik utk kemaslahatan masyarakat dunia..

maka ini..gua mengakhirkan cerita dongeng gua dengan menyeru mana-mana syarikat domestik/bumiputra agar merebut peluang ini memasarkan produk anda dengan bijak..tidak perlu kreatif,hanya inovatif dpt mempelbagaikan idea-idea kita,mahukan reference?..jgn segan2 melayari Youtube,sudah2 lah melayari porno kerna langsung tidak menguntungkan tetapi meningkatkan lagi kes2 pelik yg meng ia kan kalam2 Allah yg dunia sudah menuju ke penghujungya..wallah-hu-alam

jangan sampai ada kes budak mati makan sabun kerna keciwa memikirkan dimana perginya lebihan bakteria 0.01% tersebut..mereka masa depan negara:)..

No comments:

Post a Comment